W języku angielskim dopuszczalne są dwie formy zapisu: e-mail oraz email. Po angielsku może to być zarówno rzeczownik, jak i czasownik – w języku polskim od tego słówka pochodzi też popularny czasownik „mailować”. Jeśli chcesz napisać e-mail po angielsku, sprawdź nasz praktyczny poradnik, w którym znajdziesz przydatne zwroty oraz poznasz różnice między wiadomościami formalnymi i nieformalnymi. Zaczynamy!
E-mail po angielsku – formalny czy nieformalny?
Zanim zaczniesz pisać, zastanów się, jaki charakter powinna mieć Twoja wiadomość. W języku angielskim (podobnie jak w polskim) możemy pisać maile formalne i nieformalne. Poznaj najważniejsze różnice:
- E-mail formalny (formal e-mail) – stosowany w sytuacjach oficjalnych, np. kiedy piszemy do nauczyciela, przełożonego, klienta, urzędnika lub osób, których nie znamy osobiście. Język wiadomości powinien być uprzejmy i profesjonalny, bez kolokwializmów, skrótów czy emotikonów. Po nauczeniu się zwrotów grzecznościowych pisanie takich e-maili nie powinno stanowić problemu. E-mail formalny często pojawia się na maturze rozszerzonej.
- E-mail nieformalny (informal e-mail) – wiadomość prywatna do osób, z którymi łączą nas relacje rodzinne lub koleżeńskie. Dopuszczalny jest język potoczny, a także stosowanie skrótów i emotikonów. E-mail nieformalny po angielsku może się pojawić na przykład na egzaminie ósmoklasisty lub na poziomie podstawowym egzaminu maturalnego.
Jak napisać maila po angielsku?
E-mail po angielsku piszemy zgodnie z poniższą strukturą:
- Powitanie
- Wstęp
- Rozwinięcie
- Zakończenie
- Pożegnanie
Poniżej znajdziesz przydatne zwroty do maila po angielsku – formalnego i nieformalnego.
-
Powitanie
Na samym początku zamieszczamy zwrot do adresata. Jak zacząć maila po angielsku w wiadomości prywatnej (nieformalnej)? Najczęstsze formy otwierające to:
- Hi! – Cześć!
- Hello! – Cześć!
-
- Hey! – Cześć!
- Dear… – Droga/Drogi… (np. Dear Anne – Droga Anno)
E-mail formalny wymaga zastosowania oficjalnej formy, np.:
- Dear Sir – Szanowny Panie,
- Dear Madam – Szanowna Pani,
- Dear Sirs – Szanowni Państwo,
- Dear Mr… – Szanowny Panie… (np. Dear Mr Smith – Szanowny Panie Smith),
- Dear Ms… – Szanowna Pani… (np. Dear Ms Smith – Szanowna Pani Smith),
- To whom it may concern – Do tego, kogo dotyczy (jeśli nie mamy pewności, kto odczyta wiadomość).
-
Wstęp
W pierwszym zdaniu e-maila informujemy adresata o tym, dlaczego piszemy wiadomość. W e-mailu prywatnym można użyć następujących zwrotów:
- How are you? – Jak się masz?
- Hope you’re ok. – Mam nadzieję, że masz się dobrze.
- Sorry for my late response. – Przepraszam, że tak późno odpisuję.
- Thanks for your last email. – Dzięki za poprzedni e-mail.
- I’m writing to tell you that… – Piszę, żeby Ci powiedzieć, że…
- I’m writing to ask you about… – Piszę, żeby spytać o…
- I’m writing to invite you… – Piszę, żeby Cię zaprosić…
Formalny e-mail po angielsku wymaga użycia konkretnych zwrotów, np.:
- I am writing with regards to… – Piszę w związku z…
- With reference to our last conversation… – W nawiązaniu do naszej ostatniej rozmowy…
- In reply to your message… – W odpowiedzi na Państwa wiadomość…
- I am writing to express my concern about… – Piszę, aby wyrazić moje zaniepokojenie odnośnie do…
- I am writing to inform you… – Piszę, aby poinformować…
- I am writing to enquire about… – Piszę, aby zapytać o…
- I am writing to you on behalf of… – Piszę do Państwa w imieniu…
-
Rozwinięcie
W tej części skupiamy się na głównym temacie naszego maila. Możemy więc wyrazić swoją opinię, opisać wydarzenie czy poprosić o więcej szczegółów na temat oferty.
E-mail nieformalny:
- Can you tell me more about…? – Czy możesz powiedzieć mi coś więcej o…?
- I wanted to ask you for a favour. – Chciałbym Cię prosić o przysługę.
- You won’t believe what happened to me yesterday! – Nie uwierzysz, co mi się wczoraj przydarzyło!
- As you know, I was in the UK during my holiday. – Jak wiesz, w te wakacje byłem w UK.
E-mail formalny:
- Could you please let me know if… – Czy mogliby mi Państwo dać znać, czy…
- I am writing to express my dissatisfaction with… – Piszę, by wyrazić moje niezadowolenie z powodu…
- I would like to draw your attention to… – Chciałbym zwrócić Państwa uwagę na…
- You are urgently requested to… – Prosimy Państwa o pilne…
-
Zakończenie
Zakończenie maila po angielsku wymaga zastosowania jednego z poniższych zwrotów. Można też za coś podziękować, wyrazić chęć pomocy lub poprosić o szybką wiadomość zwrotną.
E-mail nieformalny:
- That’s all for now (TAFN). – To na razie wszystko.
-
- Write back soon. – Odpisz szybko.
- Write back as quickly as you can (ASAP). – Odpisz tak szybko, jak to możliwe.
- Hope to hear from you soon. – Mam nadzieję, że wkrótce napiszesz.
-
- Let me know if you need anything else. – Napisz do mnie, jeśli potrzebujesz czegoś jeszcze.
- See you soon! – Do zobaczenia!
- Keep in touch! – Jesteśmy w kontakcie!
E-mail formalny:
- I look forward to hearing from you. – Czekam na Państwa odpowiedź.
- Please contact me if you need any more information. – Proszę o kontakt, jeśli potrzebują Państwo więcej informacji.
- Should you have any questions, don’t hesitate to contact me. – Jeśli mają Państwo pytania, proszę się ze mną skontaktować.
- Please let me know if I can be of assistance. – Proszę dać mi znać czy mogę jakoś pomóc.
- Please reply at your earliest convenience. – Proszę o jak najszybszą odpowiedź.
-
Pożegnanie
Ostatnim elementem jest pozdrowienie adresata po angielsku i wpisanie swojego imienia (wiadomość prywatna) lub imienia i nazwiska (wiadomość formalna).
W e-mailu prywatnym mamy do wyboru następujące opcje:
- Love – Uściski
- Lots of love – Moc pozdrowień
- Cheers – Pozdrowienia
- Kindest regards – Najserdeczniejsze pozdrowienia
- Talk to you later (TTYL) – Do usłyszenia później
- Yours – Twój/Twoja
- Take care – Trzymaj się
- XXX/XOXO – Buziaki
Jak zakończyć maila formalnego? Najlepiej jednym z poniższych zwrotów:
- Yours faithfully – Z poważaniem (kiedy NIE znamy nazwiska adresata)
- Yours sincerely – Z poważaniem (kiedy znamy nazwisko adresata)
- Best regards – Pozdrawiam serdecznie
- Regards – Pozdrawiam
Jak zatytułować e-mail po angielsku?
Istotną kwestią jest również tytuł maila. W wiadomości prywatnej możemy tak właściwie wpisać cokolwiek chcemy, np. Hello, Let’s meet! czy Friday party. Nieco trudniejsze jest tytułowanie wiadomości formalnych – najlepszym sposobem będzie nawiązanie do treści e-maila, np. Meeting request (Prośba o spotkanie), Job application (Podanie o pracę), Proposal for collaboration (Propozycja współpracy) czy Invitation to… (Zaproszenie na…).
E-mail formalny po angielsku – tego unikaj!
Pisanie wiadomości formalnej wymaga przestrzegania pewnych reguł. Nieprawidłowo skonstruowana wiadomość może zostać źle odebrana przez odbiorcę, dlatego warto pamiętać o odpowiednich regułach podczas kontaktu z rekruterem, klientem czy nauczycielem.
Sprawdź, czego unikać podczas pisania formalnego e-maila:
- zbyt ogólnych lub nieodpowiednich tytułów, np. Question czy Hello,
- tytułów, które desperacko próbują zwrócić uwagę odbiorcy, np. URGENT!!!!!,
- zwrotów typowych dla wiadomości nieformalnych, np. Hi, Cheers, Lots of love,
- skrótów, emotikonów i języka potocznego, np. BTW, ASAP, TTYL, TAFN, LOL, u (zamiast you), I’m (zamiast I am), thanks (zamiast thank you), can you… (zamiast could you please…),
- umieszczania zbyt wielu informacji – e-mail powinien być zwięzły i konkretny,
- braku szacunku dla odbiorcy, np. brak wstępu i zakończenia, sformułowania typu I need this now!,
- błędów gramatycznych i interpunkcyjnych – przed wysłaniem e-maila zawsze sprawdzaj pisownię i gramatykę,
- bezosobowych zwrotów – w dzisiejszych czasach można dość łatwo sprawdzić imię i nazwisko odbiorcy, dlatego warto zrobić research, zamiast używać bezosobowych zwrotów, jak To whom it may concern czy Dear Sir/Madam.
Chcesz nauczyć się pisać e-maile po angielsku? A może masz dodatkowe pytania dotyczące tego tematu? Zapisz się na zajęcia i poznaj niezbędne formy pisemne, które przydadzą Ci się na maturze i w pracy. Zapraszamy też na darmową konsultację, podczas której poznasz swoją lektorkę i dowiesz się więcej o zajęciach 🙂
0 komentarzy